Sådan søger man Bylivsgadepuljen
Ansøgningsfristen er overskredet
Ansøgningsfristen var 28. april 2025. Tak for alle indsendte ansøgninger.
Fase 1: Indsamling af idéer
Fold alle ud
I kan løbende starte en dialog med kommunen
Ræk gerne ud, hvis I har spørgsmål eller ønsker sparring i forbindelse med en ansøgning.
I finder projektets e-mail nederst på denne side under overskriften "Kontakt".
Hvis I hellere vil tale om det, kan vi også ordne det telefonisk. Skriv jeres telefonnummer i en kort e-mail, så ringer vi jer op.
I etablerer en borgergruppe
Snak med jeres naboer – inddrag gerne flere boligforeninger, virksomheder og andre lokale aktører. Sammen kan I diskutere, hvordan jeres vejstrækning kan blive en grøn bylivsgade.
Find ud af, hvem der skal være jeres kontaktperson, og hvem der gerne vil deltage i en arbejdsgruppe. Arbejdsgruppen skal bestå af mindst fem og højst 15 deltagere, inklusive kontaktpersonen.
Jeres borgergruppe kan kontakte puljens medarbejdere, hvis I har spørgsmål til jeres idé eller ansøgningsproces.
Hvis projektet ligger helt eller delvist på en privat fællesvej, skal de berørte grundejere bakke op om idéen. Da grundejerne skal overtage den efterfølgende drift af projektet, er det vigtigt, at de er med fra start.
I sender sammen en idé til kommunen
Jeres projektidé skal indsendes via en digital formular. Det er vigtigt, at I har indsamlet alle relevante oplysninger på forhånd. Blanketten giver nemlig ikke mulighed for at gemme undervejs og arbejde videre med den på et senere tidspunkt.
Vi forholder os ikke til
- Idéer, som ikke er udfyldt via idéskabelonen,
- Idéer, som er udfyldt mangelfuldt,
- Idéer, som ikke er beliggende på offentlig vej eller privat fællesvej,
- Idéer, som inkluderer ekstern medfinansiering fra andre bygherrer,
- Billeder,
- Tegningsmateriale,
- Budgetter.
Følgende oplysninger skal I indsende
I formularen skal I angive følgende oplysninger:
Hvor skal projektet ligge?
Strækningen skal være mellem 50 og 100 meter. Angiv adresse for start og slut. Hvis jeres gade er kortere, kan det måske give mening at inkludere vejkrydsene til sidegaderne. Hvis jeres gade er længere, kan det blive en udfordring at omdanne hele gaden inden for projektets økonomi, så vælg den del af gaden, som har størst potentiale.
Note: I forbindelse med udvælgelsesprocessen kan det ske, at projektet ændrer placering inden for den samme gade. En eventuel ændring kan ske af hensyn til realiserbarhed (f.eks. krav til brandredning og affaldstømning).
Hvordan oplever I, at gaden er i dag, og hvorfor er der brug for en grøn bylivsgade?
Beskriv, hvordan gaden bliver brugt i dag, og hvorfor der er brug for et projekt netop dér. Beskriv bl.a. gadens nuværende opholdsmuligheder, hvordan trafikken er på gaden, hvor meget grønt der er mv.
Ønsker til en grøn bylivsgade
Beskriv jeres ønsker til:
- Dæmpning af trafikken, som bl.a. kan frigive plads til
- Grønnere byrum (begrønning)
- Byliv og opholdsmuligheder
Kontaktoplysninger til kontaktperson og borgergruppen
Skriv kontaktoplysninger for kontaktpersonen og medlemmer af borgergruppen:
- Fulde navn
- Forbindelse til gaden (fx beboer, bruger, erhvervsdrivende el.lign.)
- Adresse
- Telefonnummer
Bilag
Det er vigtigt med lokal opbakning til jeres idé. Det er derfor en fordel, men ikke et krav, hvis I kan påvise lokal opbakning til jeres idé.
Nogle af puljens tiltag kan skabe lokal modstand. Derfor er det en fordel, hvis det fremgår tidligt, at I er mange, som bakker op. Modstand kan skyldes nedlæggelse af parkeringspladser og etablering af opholdsmuligheder
Skriv gerne, at I har opbakning
Jeres ansøgning står stærkest, hvis I kan påvise opbakning fra f.eks.:
- Foreninger (f.eks. almene boligforeninger, andelsboligforeninger, ejerboligforeninger, grundejerforeninger eller vejlaug)
- Grundejere, udlejere eller lejere
- Virksomheder, institutioner eller organisationer
Bilag angående lokal opbakning bør indeholde:
- Hvad der gives opbakning til (idéen)
- Hvem de er (navn, adresse, telefonnummer, e-mail og underskrift)
- Hvornår de har bakket op (dato)
Indsendt idé
Ansøgningsfristen var 28. april 2025. Tak for alle indsendte ansøgninger.
I øjeblikket er det ikke muligt at indsende idéer.
Fase 2-5: Udvælgelse og etablering af bylivsgader
Fold alle ud
Fase 2: Høring og faglig udvælgelse af idéerne
Kommunen screener jeres idé for realiserbarhed
Alle indsendte idéer bliver screenet af Teknik- og Miljøforvaltningen. I screeningen vurderer vi bl.a. konsekvenserne for den eksisterende trafik. Vi undersøger også, om der er eksisterende ledninger og rør over og under jorden, som kan gøre det svært at grave, samt om kommunens driftsansvarlige kan komme ind og ud af gaden med en vandingsvogn.
Screeningen skal med andre ord slå fast, om projektet er realiserbart.
Kommunen sender jeres idé i høring i lokaludvalget
Jeres idé og kommunens vurdering bliver sendt til høring i lokaludvalget. Her skal udvalget i forbindelse med høringen forholde sig til bedømmelseskriteriet "lokal efterspørgsel". De vurderer blandt andet:
- Om der umiddelbart er lokal opbakning til eller modstand mod idéen.
- Om der allerede findes lignende tilbud eller kvaliteter i nærområdet.
- Om de kan anbefale jeres idé.
Kommunens fagpersoner vurderer gadens muligheder
Når alle lokaludvalg har afgivet høringssvar, skal kommunens projektgruppe vurdere og rammesætte de realiserbare idéer. Gruppen kan bl.a. vurdere realiserbarheden i forhold til:
- Projektafgræsning
- Byrum
- Beplantning
- Bygbarhed
- Drift mv.
Kommunens projektgruppe udvælger de mest egnede idéer
Forvaltningens projektgruppe udvælger syv til otte projektidéer på baggrund af en samlet helhedsvurdering i forhold til de politisk fastsatte bedømmelseskriterier: realiserbarhed og lokal efterspørgsel.
Alle ansøgere får besked
Når de 7-8 projektidéer er udvalgt, orienteres alle ansøgere, alle lokaludvalg samt Teknik- og Miljøudvalget om udvælgelsen og frasorteringen af de indsendte idéer.
Fase 3: Udarbejdelse og godkendelse af projektforslag
Kommunen faciliterer et samarbejde mellem jer og en arkitekt
Hvert projekt bliver knyttet til en arkitekt og/eller tekniske rådgivere. De har ansvaret for at udarbejde et projektforslag for de enkelte bylivsgader. Det er kommunen, der ansætter og aflønner disse fagpersoner.
Samarbejdet indebærer bl.a. et fælles informationsmøde for alle udvalgte borgergrupper, individuelle workshops for hver idé samt en efterfølgende høring af det projektforslag, som arkitekten har tegnet.
Arkitekten tegner et projektforslag
Arkitekten udarbejder et projektforslag for hver bylivsgade. Forslaget tager udgangspunkt i jeres indsendte idé, lokaludvalgets høringssvar samt kommentarer fra kommunens projektgruppe. Når projektforslaget er færdigt, sendes det i høring hos jer og projektgruppen, som kan komme med bemærkninger. Lokaludvalget inddrages også igen for at afgive høringssvar til den efterfølgende politiske behandling.
Rådhusets politikere udvælger og vedtager fem projektforslag
Projektforslagene sendes nu til politisk behandling. I første omgang skal Teknik- og Miljøudvalget beslutte, hvilke fem projekter der skal gennemføres ud af de syv til otte udarbejdede projektforslag.
De fem udvalgte projekter sendes derefter videre til Økonomiudvalget og til sidst Borgerrepræsentationen, som skal godkende Teknik- og Miljøudvalgets anbefaling. Når Borgerrepræsentationen har godkendt projekterne, er de politisk vedtaget.
Når et projektforslag er politisk godkendt, fastlåses de overordnede rammer og løsninger i projektet. Den politiske godkendelse markerer samtidig begyndelsen på fase 4.
Fase 4: Detailprojektering og anlægsfase
Kommunen og arkitekten indarbejder de sidste detaljer
Når projekterne er politisk godkendt, skal de typisk igennem en myndighedsgodkendelse. Herefter sørger kommunens rådgiver for at indarbejde de sidste detaljer og udarbejde den endelige plan – det, man i fagsprog kalder at detailprojektere.
Entreprenøren flytter ind og udfører bylivsgaden
Når entreprenøren påbegynder udførelsen af bylivsgaden, vil det typisk indebære, at der opsættes en skurvogn, et areal til byggeplads, en afspærring, og at gadens trafik afvikles på en måde, så entreprenøren kan arbejde inden for entrepriseområdet.
I eller kommunen overtager driften afhængigt af vejstatus
Efter projektets udførelse skal drift og vedligehold overdrages. Hvis det er en offentlig vej, overtager kommunen ansvaret for driften. Hvis det er en privat fællesvej, bliver det jer, der overtager driften.
Driften kan indebære vanding og pleje af beplantning samt vedligehold af byrumsinventar.
Fase 5: Indvielse af bylivsgaden
Når projektet er helt færdigt, fejrer vi det med en indvielse, og I kan tage jeres nye bylivsgade i brug.
Administrationsgrundlag
Administrationsgrundlag for Bylivsgadepuljens idérunde 3 blev vedtaget af Teknik- og Miljøudvalget den 24. februar 2025.
Kontakt
Bylivsgadepuljen
Teknik- og Miljøforvaltningen
Islands Brygge 37